La
Generalitat sembla que tingui por de la religió catòlica i posa molts
entrebancs. Un d’ells és la limitació de persones presents en els actes de
culte. En una primera vegada, la Generalitat va establir una limitació de deu
persones en cada acte de culte, quan les tendes estaven obertes.
Aquesta
discriminació va obligar al Cardenal Omella, que a més de arquebisbe de
Barcelona és el president de la Conferència Episcopal Espanyola, a escriure una
nota en la que digué que aquesta limitació era “injusta i discriminatòria” tot
fent referència al dret fonamental a la llibertat religiosa.
La
Generalitat es va tirar enrere, perquè, si la cosa anés més amunt (la
Nunciatura estava a punt de fer una protesta al govern), tenia totes les de
perdre. No pot tenir la mateixa limitació un comerç que una catedral o
basílica. A Montserrat, per escoltar la Salve del escolans, només podien entrar
deu persones, i a quasi tots els familiars dels escolans els estava prohibit
l’entrada.
Després,
el govern va decidir que s’ampliés el nombre de fidels a un 30 per 100 de la
capacitat del temple, doncs no és el mateix una basílica, com la de Santa Maria
del Mar o Montserrat, o una església de poble, com la de Alp o la de Vinyols i
els Arcs, per exemple.
L’alarma,
per la Generalitat, va venir de nou, quan es celebrà la beatificació del jove
anglo-català, de 19 anys, Joan Roig i Diggle, assassinat pels milicians republicans, perquè era catòlic.
L’arquebisbat que sempre s’ha demostrat complidor de la llei, va demanar permís
a la Generalitat per celebrar aquesta beatificació, i el Procicat, que és
l’organisme competent, li ho va donar.
Varen
concelebrar la missa i la cerimònia de beatificació, el cardenal Joan Josep
Omella, l’arquebisbe emèrit de Barcelona, Lluís Martínez Sistach, el Nunci de
la Santa Seu a Espanya, Bernardito Auza, y un grup de bisbes catalans, entre
ells l’Arquebisbe de Tarragona, i Primat, Joan Planellas, i fins a 15 bisbes.
Hi van assistir unes 600 persones quan a la Sagrada Família hi caben uns 2.000.
Al
dia següent van començar les denúncies contra l’excés de fidels a la Sagrada
Família, ben recollides per els mitjans de comunicació a tot arreu. La
Generalitat, per treure’s el problema de sobra va anunciar, oficiosament, que
estava treballant amb un projecta que limita a 100 persones el màxim de fidels
presents amb un acte de culte, sigui quin sigui l’aforament del temple. El
departament de Salut diu que aquestes manifestacions de culte poden alimentar
els contagis de la Covid-19 i ha obert una investigació del cas de la
beatificació.
Veient quins son els uns i quins són els altres, el rerefons de tot està en els qui no volen airejar que les milícies republicanes siguin responsables de tants assassinats com els que hi va haver a Catalunya a l’any 1936 i 1937, com bé escriu l’historiador Jordi Albertí Oriol en “El silenci de les campanes”, que tracta de la persecució religiosa durant la guerra civil.
El mateix
cardenal Vidal i Barraquer, es va tenir que exiliar per la persecució dels
republicans. Després amb Franco no va poder tornar. Albertí és un autor molt poc sospitós de partidisme. Quan moltes i
moltes malifetes i crims s’atribueixen al franquisme, venir a dir ara que els
milicians assassinaven a moltes persones per odi a la fe catòlica, aixeca
malestar de qui diu o pensa que tots els mals venen del franquisme i tota la
bondat dels republicans. No va ser així.
Precisament
el president actual de la Federació de Cristians de Catalunya, Antoni Comas,
que va ser conseller durant la època de Jordi pujol, m’explicà que havien
iniciat estudiar les causes de beatificació dels prop de 300 joves de la
Federació de Joves Cristians assassinats durant la guerra civil pels milicians
republicans, per odi a la fe catòlica. La Federació contava al 1936 amb uns
30.000 joves.
És a dir, aquí no es critica si n’hi havia 500 ó 600 a la Basílica de la Sagrada Família, sinó que es volen crear ombres de il·legalitat en la cerimònia. Els fet històrics estan ben documentats i no es tracta de qüestionar-los perquè són massa clars i evidents. S’entra per la porta del darrera, per la legalitat del acte en sí, a fi d’ombrejar la figura del beat.
Comentarios
Publicar un comentario